Expo van kunstenaars en kinderen

Finn Minke begeleidt De Wingerd bij het project vanuit Cultuurnetwerk Nederland. Op deze weblog laat ze af en toe berichten achter over wat ze als begeleider meemaakt.

Vandaag ga ik voor het eerst op bezoek bij brede school De Wingerd. Het valt meteen op dat deze school ontzettend véél doet om kinderen een rijke leeromgeving te bieden. Onderweg naar de ingang van het gebouw wandel ik langs 'het pirateneiland' en de kabelbaan, over een spelplein, door de moestuin met het vijvertje en het door kinderen gemaakte insectenhotel, en dan heb ik pas één kant van de school gezien. Overal in en om De Wingerd straalt creativiteit je tegemoet: in de gangen, in de lokalen, in de buitenruimtes. Er zijn bijvoorbeeld twee theaters: een op het voorplein, en een binnen. En oh ja: er is een grote poppenkast – eigenlijk ook een theater natuurlijk. Als juf en ICC'er Olga me door de school rondleidt, maakt een hele rits hummels op een minibankje zich juist klaar voor een voorstelling.

De projectsubsidie is bedoeld voor de ontwikkeling van de KunstWerkPlaats: expositie- en werkruimte in één. Er worden tentoonstellingen georganiseerd met kinderen en kunstenaars, en er wordt een activiteitenaanbod ontwikkeld waarbij culturele partners, studenten en wijkbewoners worden betrokken.


 


 
In de kunstwerkplaats valt het daglicht door grote ramen naar binnen. Als je in het midden van het lokaal staat en je omdraait van de ene naar de andere kant, ervaar je duidelijk een verschil: aan de ene kant zijn de muren net als in een echt museum wit geschilderd; aan de andere kant staan houten stellages met bakken, kisten, potten en flessen vol verf, piepschuim, papier, stoffen en ander materiaal. Op de tafels liggen bont versierde sokken waar kinderen mee bezig zijn geweest bij het thema 'schitterende schatten', en in de hoek staan in plastic verpakte kleibonken. Aan de overkant zie ik al afgebakken kunstwerken: fantasierijke bouwsels, tentoongesteld in een witte kast. Vlak daarnaast staat een sokkel met het kunstwerk van een kunstenaar erop, en op tafel ligt een groot schilderij. Zowel het werk van kinderen als van kunstenaars is in dit lokaal te zien. Kinderen laten zich inspireren door de kunstwerken van kunstenaars en gaan vervolgens zelf kunst maken.

Olga laat me ook haar eigen lokaal zien. Ze ruimt nog snel wat dingen op en verontschuldigt zich voor de 'rommel', die op mij een buitengewoon gezellige indruk maakt. Hier wordt aan allerlei dingen tegelijk gewerkt en dat zie je. Lekker toch? Er is onder meer een 'natte hoek' en een tentoonstellingsplek, en er staat een berkje in de klas. Leuk is dat. Ergens helemaal achterin het lokaal in een hoekje, verstopt tussen kasten, berkentakken en alle spullen van en voor kinderen, ontwaar ik een grote-mensen-stoel aan een bureautje met een computer erop. Olga's plek. 'Daar zit ik niet zo vaak', legt ze uit. 'Ik ben meer met de kinderen bezig.'

Lees de blog van Olga van Miert, icc'er op Kindcentrum De Ontdekking

Geen opmerkingen:

Een reactie posten