Voor ieder wat wils

Finn Minke begeleidt 't Heem bij het project vanuit Cultuurnetwerk Nederland. Op deze webstek plaatst ze af en toe berichten over haar ervaringen.

Charlotte is locatiemanager van 't Heem en onder meer trekker van de activiteiten binnen het subsidieproject. Met groot elan heeft ze zich ingezet om een aantal veranderingen door te voeren in de school; de eerste vruchten van dat werk worden inmiddels geplukt. Sinds 1 augustus 2010 is 't Heem officieel een brede school, met een belangrijk rol voor cultuureducatie in het onderwijs.

't Heem ligt in het dorpje Nijverdal – een mijl op zeven om er te komen met het openbaar vervoer – in een overwegend blanke wijk waarin veel kinderen te maken hebben met een sociaal isolement en onderwijsachterstanden. Cultuureducatie wordt gezien als een van de manieren om de persoonlijke ontwikkeling van de kinderen te stimuleren. Het is vaak de kapstok waar de verschillende vakgebieden aan worden opgehangen en waarmee ze aan elkaar worden verbonden.

Het afgelopen jaar is er in 't Heem ontzettend veel veranderd. Er heeft een fusie plaatsgevonden waarbij de brede school in het leven is geroepen, en de school is sterk gegroeid. Er zijn nu 126 leerlingen, vorig jaar waren dat er iets meer dan vijftig. Ook het team is gegroeid en veranderd. Er werken nog drie 'oude' leerkrachten, de rest is nieuw aangetrokken. Het is nog een beetje zoeken naar een gemeenschappelijke aanpak en organisatie, maar het enthousiasme en de motivatie binnen het team zijn groot.


 
Het leeseiland en theatereiland
                                
Heel belangrijk in de onderwijsbenadering van 't Heem is dat iedereen zichzelf mag zijn en zijn eigen talenten leert herkennen en inzetten. Leerlingen, maar ook leerkrachten. Deze insteek zie je bijvoorbeeld terug in de inrichting van de buitenruimtes: voor ieder(e intelligentie) wat wils. Het schoolplein aan de voorkant heeft een heuse klimwand en er staan verschillende speeltoestellen, waaronder een digitaal exemplaar. Leerkrachten kunnen daar opdrachten in programmeren. Dit slaat aan. Laatst stond er een hele groep kinderen, óók jongens, luidkeels te zingen bij het apparaat. Er is ook een door de school ommuurde tuin met een kippenren, een konijnenhok, een moestuin, een schuurtje met gereedschappen en een 'berg' in wording. De oogst uit de moestuin, courgettes, aardappelen, staat in een emmertje naast de deur naar de tuin. Charlotte vertelt dat vooral de meer gevoelige kinderen in de pauze naar graag naar de tuin komen. Ze gaan op een boomstronk insecten zitten bekijken, wieden onkruid, oogsten zelfverbouwde groentes of aaien de beesten. Gezellig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten