Teach the teacher: een integrale plaats voor cultuureducatie

Op weg naar de De Spelelier in Boxtel even een aarzeling bij het linksaf slaan. Een flink uit de kluiten gewassen parkeerterrein en een groot complex. Dat lijkt niet erg op een basisschool. Toch het goede adres. Later hoor ik dat het gebouw van een vroegere middelbare school tal van verwante instellingen huisvest.

Hier is dus sprake van een echte brede school, in het leven geroepen door de gemeente. En dat laatste is merkbaar, nog niet iedere partner is van het concept overtuigd. Veel energie van direct betrokkenen en externe ondersteuning wordt besteed aan overleg over inhoudelijke en organisatorische samenwerking. Kortom, het zal nog wel enige tijd kosten voor het ideaalbeeld in zicht komt.

Aan De Spelelier lijkt het niet te liggen. Op die school weet men wat men wil. De visie is duidelijk: ontwikkelingsgericht onderwijs, omgevingsgericht werken, actieve ouderparticipatie en - in verband met het bezoek van Anneloes en mij van belang - er is een daarop afgestemd cultuurbeleidsplan.

Op grond daarvan is het dit schooljaar door Cultuurnetwerk Nederland ondersteunde project 'nieuwe media' vanuit een creatieve invalshoek beredeneerd aangepakt. Ook hier wordt weer het principe van 'teach the teacher' gehanteerd. Het grote voordeel hiervan is dat cultuureducatie een integrale plaats krijgt binnen het onderwijs omdat er meer leerkrachten direct bij betrokken zijn.

Het lijkt mij dat dit principe om nog een andere reden verre de voorkeur verdient boven het in de klas halen van bijvoorbeeld kunstenaars. Ook al doet een kunstenaar een leuk project, de aansluiting met de onderwijsvisie is dikwijls ver te zoeken. Voor de eigen leerkrachten en de vakleerkrachten blijkt dit met cultuureducatie al lastig genoeg te zijn.

Ik moest enkele dagen na ons bezoek aan De Spelelier hieraan denken toen het beeldend werk van de leerlingen weer in mijn herinnering kwam. Ik realiseerde me toen dat hier nog een flinke opgave ligt om de cultuureducatie volledig in overeenstemming met het ontwikkelingsgericht werken te didactiseren.

Dat komt ongetwijfeld goed. Alles wordt namelijk consequent geƫvalueerd en het voorgenomen systematisch gebruik van persoonlijke ontwikkelingsportfolio's zal in dit opzicht eveneens van betekenis zijn. Het was al met al een leerzaam bezoek.

Ton de Vos, begeleidingscommissie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten