De plannen van De Krim

De partners van brede school De Krim willen gezamenlijk onderwijsachterstanden op het gebied van taal en spraak bestrijden. Door verankering van drama, zowel binnen- als buitenschools, wil De Krim een positieve bijdrage leveren aan de taalontwikkeling.

Partners
CBS De Bron
Kinderdagverblijf De Dassenburcht
Kinderdagverblijf Pro Kind
OBS Klimop
Peuterspeelzaal Kruimeltje

Inhoud project
De Krim kent veel kinderen met een taalachterstand. Met een aparte dramamethode wil de school de taalontwikkeling bevorderen. Ouders worden betrokken bij spel- en taalstimulering door de oprichting van een jeugdtoneelafdeling van de plaatselijke toneelvereniging. Dit is de enige culturele voorziening in de omgeving. Daar kunnen kinderen in hun vrije tijd op een informele manier bezig zijn met hun taalontwikkeling.

Doelstellingen
De leerkrachten van groep 5 t/m 8 krijgen vier workshops drama per jaar. De leerlingen van deze groepen krijgen dramalessen van een professioneel dramadocent. Deze gaat een aangepaste dramamethode ontwikkelen gericht op taalontwikkeling. Voor het buitenschoolse programma gaat een professionele regisseur samen met de plaatselijke toneelvereniging een jeugdtheaterafdeling ontwikkelen, die start met het maken van een jeugdvoorstelling. De ouders uit de wijk worden hierbij betrokken. De combinatiefunctionaris cultuur coördineert en begeleidt het project.

Beoogde resultaten
Er is een binnen- en buitenschools programma ontwikkeld, waarin taalontwikkeling en drama met elkaar worden verbonden.
Er is een format ontwikkeld voor de opzet van een jeugdtoneelafdeling.
Er is een lijst van kwantitatieve en kwalitatieve criteria opgesteld en toegepast om de voortgang en opbrengsten van de taalontwikkeling middels drama te meten.
Het proces van deskundigheidsbevordering van de leerkrachten, de ouderbetrokkenheid bij het project en de rol van de combinatiefunctionaris zijn schriftelijk vastgelegd.

Meer informatie
CBS De Bron
OBS Klimop
Kinderdagverblijf De Dassenburcht
Peuterspeelzaal Kruimeltje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten