Yes! Dramales!

Wat een geluk dat ik mee mag werken aan het project op de brede scholen in De Krim! Mijn naam is Irma Smegen, ik ben dramadocent en tevens leerkracht basisonderwijs. Ik ontwikkel 104 dramalessen voor de groepen 5, 6, 7 en 8 gericht op taalonderwijs en sociale vaardigheidstraining.

Het is een dankbare klus. Leerkrachten zijn enthousiast en kinderen blij. Als ik vrijdagsochtends binnenstap hoor ik vreugdekreten als: “Yes! Dramales!” en “Joepie we hoeven niet te leren!” Heerlijk dat ze het zo ervaren, want leren doen ze wel degelijk. Spelen werkt! De kinderen pakken de taal vanuit een andere leerstijl op, ze genieten en dat komt de leermotivatie ten goede.

De lessen gaan over dagelijkse thema’s. Zo was er een les waarin kinderen een telefoongesprek oefenden. Aan het eind van de les werd er echt gebeld terwijl de andere kinderen meeluisterden. Wilbert belde met zijn vader. De opdracht was om uit te leggen dat dit een deel van een les was, te vragen wat hij aan het doen was en hem een fijne dag te wensen. Wilberts vader klonk verbaasd toen zijn zoon hem zomaar onder schooltijd belde en Wilbert legde uit dat het een deel van de dramales was. Zijn vader zat op de trekker en was hooi aan het schudden. Wilbert sloot het telefoongesprek keurig af. De kinderen in de klas hadden geconcentreerd geluisterd en gaven hem complimenten.


Jarne en Dylan schrijven een betoog
Vorige week schreef groep 8 in tweetallen een betoog. Ze moesten de Sint zien te overtuigen van het feit dat ze erg ondeugend waren geweest en daarom vast en zeker mee mochten in de zak naar Spanje. Om de beurt werd gepresenteerd. De kinderen die luisterden werden jurylid en beoordeelden het betoog op originaliteit en overtuigingskracht. Prachtig om te zien hoeveel plezier kinderen hadden in het bedenken en presenteren. Het leverde geweldige resultaten op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten