Bijzondere belevenissen en leerKRACHT

Brede School Kloosterveen uit Assen heeft het project 'Mediabedrijf in school’ ontwikkeld. De belangrijkste partners in dit project zijn CBS Het Krijt, OBS Het Sterrenschip, ICO Centrum voor Kunst & Cultuur en Bibliotheek Assen.

‘Mediabedrijf in school’ is een project voor groep 5/6, waarbij de leerlingen werken samen vanuit het idee dat ze een onderneming zijn. Hierbinnen zijn er verschillende afdelingen en functies waarvoor de leerlingen gesolliciteerd hebben (afdelingen: fotografie, film, artikelen en animatie). Vervolgens kregen ze technische lessen over het hanteren van verschillende apparatuur of over het schrijven van artikelen.

De leerkrachten zijn de directeuren van het bedrijf. Het project moet vooral bijzondere belevenissen bieden aan kinderen. Daarnaast wordt het project zoveel mogelijk geïntegreerd in het onderwijs en waar mogelijk vervangt het de reguliere lesstof.

Het thema ‘De wijk’ staat tijdens het project centraal. Leerlingen hebben onder andere de verhuizing naar de nieuwe brede school locatie ( MFA Kloosterveste) vastgelegd met verschillende media. Alle eigengemaakte artikelen met filmpjes, foto’s en interviews plaatsen ze op een interactieve webkrant.

Door middel van een poll hebben leerlingen, leerkrachten en bewoners uit Kloosterveen de naam Kloosterkanon gekozen voor de webkrant. Door het plaatsen van artikelen op de webkrant, communiceren de leerlingen over de wijk en ontstaat interactie met de bewoners en ondernemers van de wijk Kloosterveen.

Op 9 december 2010 was de officiële opening van de Kloosterveste. Een aantal leerlingen vertelde over het project. Ook werd de film vertoond die gemaakt is door leerlingen. Fotograaf Ineke Heijting heeft van het openingsfestijn een reportage gemaakt.

Het thema voor dit seizoen is de ‘De Gouden Eeuw’. Het ervaren en beleven van elementen uit onze geschiedenis staat centraal. Kunstdocenten van het ICO hebben de lesmethodes van de scholen bestudeerd en van hieruit een aantal lessen ontwikkeld vanuit de kunstdisciplines beeldend, theater en media.

De lessen van de kunstdocenten en die van de leerkrachten vormen gezamenlijk een eenheid. Door deze aanpak waarbij ervaren, ontdekken en beleven is geïntegreerd, zijn de kinderen nieuwsgieriger en gemotiveerder. We hopen dat aan het eind van het seizoen gaat blijken dat er meer leerkracht van deze aanpak is uitgegaan.

Marloes van den Berg, medewerker Educatie en Nationaal MediaCoach Bibliotheek Assen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten