Kunst en natuur nemen de wijk

De dag begon weer vroeg, 7:00 uur in de trein op weg naar Heerenveen. Op naar de derde projectdag van Kunst en natuur nemen de wijk. Na twee dagen in het bos materiaal te hebben verzameld is het vandaag de taak aan de 72 basisschoolleerlingen om een idee voor hun kunstwerken te verzinnen en te oefenen met het maken van constructies. Want wat kun je nu eigenlijk met al dat hout wat er de afgelopen twee projectdagen is verzameld?

Maar nu loop ik op de zaken vooruit. Het is inmiddels 8:00 uur en ben ik na een spannende verdwaalrit aangekomen op De Spil in de wijk Skoatterwald. In de Spil druppelen een voor een de projectmedewerkers en de MAS-leerlingen binnen (Maatschappelijke stagiaires van het AOC Friesland MBO jaar 3 en MBO niveau 2).

Samen met Hilda (stagiaire CMV) en Harmke (stagiaire omgangskunde) verzamelen we de MAS-leerlingen in de kleine vergaderruimte voor uitleg over deze dag. Elke MAS-leerling begeleidt een groepje leerlingen uit groep 8 binnen dit project. Zij hebben de directe verantwoordelijkheid en als er iets is, kunnen ze bij Hilda, Harmke of mij terecht.

Daarnaast zijn ook de vaste leerkrachten van de drie groep achten aanwezig. Deze dag zijn de groep achten in twee groepen verdeeld. Van 08:15 tot 10:15 wordt groep 8 van CBS De Burcht geïnspireerd door Pieter Jan Struik (projectcoördinator) en Gerrit Terpstra (kunstenaar). Er volgt een brainstorm en na goedkeuring van het definitieve idee, mogen ze naar buiten om constructies te bedenken en uit te proberen met het verzamelde hout. De leerlingen van OBS Het Slingertouw en Tallant wachten later die ochtend hetzelfde programma.

Met z’n zestienen proberen we een plekje te veroveren achterin de klas van De Burcht. Aan de hand van een presentatie geven Pieter Jan en Gerrit uitleg over hoe je natuur in kunst kunt veranderen. Iedereen luistert aandachtig en zien afbeeldingen van Land Art, paarden opgebouwd uit takken en rode linten gespannen rond bomen in een bos kunnen hun werk doen.

Fanatiek gaan de leerlingen aan het brainstormen met elk twee MAS-leerlingen aan de leiding. Piramides met mensfiguren erop, vlotten met totempalen en een oerstoel met verfspatten is een kleine greep uit alle ideeën die naar boven komen. Een paar opmerkingen van Pieter Jan, Gerrit, Harmke, Hilda en mij zet ze nog aan het denken,maar na twintig minuten gaan de eerste groepjes al naar buiten om verschillende constructies te onderzoeken.

Buiten zoekt ieder groepje een eigen plekje en beginnen leerlingen halve bomen uit de opslagplaats te slepen. Compleet gefocust op deze bezigheid vergeten ze nog wel eens dat er meer mensen in de opslagplaats lopen. Opeens een tak tegen je aan krijgen is dan ook geen uitzondering. Maar na een paar waarschuwingen loopt alles soepel en zie ik verschillende groepjes grote bewegingen maken met hoe het allemaal moet gaan worden.

We zijn nu in de derde week: iedereen is aan het project gewend, iedereen is aan elkaar gewend en ook aan de rol die ieder moet gaan vervullen. Dit geldt voor mij, Hilda en Harmke als begeleiders van de MAS-leerlingen maar ook zeker voor de MAS-leerlingen zelf. Het is leuk om te zien hoe ze steeds meer in de rol van begeleider groeien. En elke MAS-leerling maakt hier in een positieve ontwikkeling.

Het is een hele uitdaging voor de met name VMBO maar ook de MBO leerlingen om de leerlingen uit groep 8 te begeleiden, die eigenlijk helemaal niet zoveel in leeftijd verschillen en ook al beginnen met puberen. De leerlingen dagen ze uit, willen niet luisteren of lopen weg. In het begin wisten de MAS-leerlingen niet wat ze er mee aan moesten maar ik zie dat ze elk al een hele strategie hebben bedacht om de leerlingen te laten doen wat zij willen.

En tijdens de evaluatie op de middag vertelden ze daar ook trots over naar elkaar maar ook naar ons toe. Naast het begeleiden van de leerlingen hebben de MAS-leerlingen ook nog de taak om een blog te schrijven en een uitnodiging te ontwerpen voor de expositie die wordt georganiseerd ter ere van alle gemaakte kunstwerken.

Door Berber Schröde, student docent Beeldende Kunst & Vormgeving op de NHL Hogeschool Leeuwarden

>> Bekijk foto's van dit project en lees het artikel in de Leeuwarder Courant <<
>> De blog van Femke & Richtje << >> De blog van Rudy & Wytse <<


***
Kunst en Natuur nemen de wijk heeft ook een eigen Hyvespagina,
met een filmpje, nog meer blogs en heel veel beeldmateriaal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten