Cultuur in de Keuken: een intense belevenis

Zes vrouwen komen in kleurige Surinaamse kleding de grote zaal binnen, ze dragen vlaggenstokken. De zestig kinderen van groep 6 kijken nieuwsgierig toe: wat gaat hier gebeuren? Ze weten al dat het over Suriname gaat, de hele dag, maar wat ze gaan doen is een verrassing. De Surinaamse vrouwen laten zien hoe een schooldag start in Suriname, compleet met vlag hijsen en het volkslied. Daarna swingen ze op een Surinaamse liedje en de kinderen doen ijverig mee. De sfeer zit erin: het belooft een prikkelende dag te worden!

Het basisidee van Cultuur in de Keuken is dat de kinderen een hele dag als actieve deelnemers ondergedompeld worden in de cultuur van een bepaald land of een bepaalde streek. De opbouwende onderdelen van het dagprogramma vullen elkaar aan en vormen vanuit belevingsperspectief één geheel. Naast een spetterende opening en een verhalenverteller zijn er nog drie andere vaste programma onderdelen: koken, dans/muziek en een creatieve workshop. We hebben gekozen voor de grootste groepen van allochtone afkomst in Assen.

De kinderen uit groep 6 worden intensief in contact gebracht met mensen die hun roots in het betreffende land hebben. Voor de Molukse dag betekende dit dat de kinderen na een spetterende Molukse opening, van een Molukse man een verhaal horen, een Molukse kokkin kookles geeft, Molukse mannen een percussie workshop verzorgen, een Molukse dame een dansworkshop geeft en dag wordt afgesloten met het eten van zelfgemaakte Molukse hapjes.




De dichtheid van het aanbod zorgt voor een intense beleving waarbij tal van kinderen de leerkrachten verbazen met wat ze doen en hoe ze het doen. Door kinderen op de verschillende zintuigen te prikkelen, wordt de beleving intenser en kunnen de leerlingen in kleur en geur proeven van een cultuur. De geur van kruidnagels die de ruimte vult, een Molukse tifagroep die voor een oorverdovend optreden zorgt, waarbij je heupen niet stil kunnen blijven, de Surinaamse roti die met smaak gegeten wordt en de liederen die uit volle borst meegezongen worden.

Het project is in oorsprong ontwikkeld om het aanbod op een bestaande tijdelijke locatie een kwalitatieve impuls te geven. Het resultaat hiervan is te bekijken in het digitale fotoalbum. Inmiddels is er verhuisd naar de Kloosterveste, een grootschalige centrumvoorziening waarin – naast wonen en commerciële functies – ook sociaal culturele voorzieningen, onderwijs en bibliotheek zijn ondergebracht. Hoewel heel anders, leent ook deze accommodatie zich uitstekend voor het belevingsconcept van Cultuur in de Keuken.

Binnen het project zijn we de discussie of cultuureducatief aanbod middel of doel is voorbij. We halen kinderen uit hun comfortzone en laten ze daar waar ze dan terechtkomen in een veilige setting intens beleven. Jongens gaan dansen, normaal gesproken drukke kinderen luisteren ademloos naar een verhalenverteller en een normaal gesproken verlegen jongen wil het gekookte mee naar huis nemen zodat hij ook eens één keer voor zijn moeder kookt. Door de som van de setting, de locatie en het aanbod levert een bijzondere dag op waarbij de opbrengst veel verder gaat dan het kennis maken met cultuur.

Erik de Wild (gemeente Assen) & Marjan Wolynski (NoordBaak)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten