Vrijheid in gebondenheid

Irma Pieper is directeur van Montessorischool de Plotter uit Zutphen. Half februari bezocht zij de eerste Kunst & Cultuur school Montessorischool Dordrecht die nauw samenwerkt met Stichting Tobe, stichting voor kunstzinnige vorming.

Als directeur van Montessorischool de Plotter was ik erg benieuwd naar het kunst- en cultuurverhaal van deze Dordtse school in samenwerking met andere (externe) partners. Half februari bezocht ik de school en mocht ik het verhaal ervaren.

Bij de eerste stap in de centrale hal werd het meteen duidelijk dat kunst- en cultuur een speerpunt is van deze Montessorischool. Overal stonden prachtige kunstwerken geëtaleerd van kinderen. Ook de uitwerking van de Kunst- en Cultuurlijn gekoppeld aan Kosmisch onderwijs hing aan de muur.

In de klassen was ook deze werkwijze terug te vinden, de inrichting van de belangstellingstafel op gebied van het kosmische thema gekoppeld aan prachtig werk wat tentoongesteld stond in de klassen.

Nu de link naar de externe partners. In het gesprek werd me duidelijk dat er op dit moment twee ateliers zijn. De 'Doe Mee ateliers' , incidenteel/eenmalig voor alle kinderen op alle gebieden van cultuur. Ook de 'Talent ateliers', waar kinderen zes keer meedoen en verdieping krijgen van de disciplines. Op dit moment wordt er aansluiting gezocht met de peuterateliers, een mengvorm van ateliers die aanhaken bij de seizoenen.

Lastig blijkt het borgen van scholing en kennis, maar ook hoe alle kinderen participeren in de ateliers buiten schooltijd. Als extra te nemen hobbel er een fusie gaande tussen twee scholen in combinatie met diverse kinderopvangvormen, zich ontwikkelend tot een Montessorikindcentrum. De doorgaande pedagogische en didactische lijn is belangrijk om met alle partners te ontwikkelen.

Wij kregen een kijkje in de keuken en zagen een “Doe Mee atelier”activiteit. Kinderen waren met veel plezier aan het dansen onder begeleiding van een docente van ToBe. De leidster deed de dansbeweging voor, de kinderen deden de dansbeweging na.

Hiermee werd mij meteen de worsteling die ik zelf op school heb ook weer duidelijk. Het is zo lastig om externen de pedagogische en didaktische visie van Maria Montessori duidelijk te maken. Vrijheid in gebondenheid, laat een kind het zelf doen en neem een observerende houding aan, zijn termen die dan bij mij voorbij komen.

En daar is zeker nog een weg te bewandelen, berg op, berg af. Maar ik zie hen, met deze directeuren en managers, met veel gedrevenheid samen de top bereiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten