Cultuur weer een stap dichterbij

Ons project Cultuureducatie is tijdens een inspirerende bijeenkomst met alle medewerkers van Educatief Centrum De Hoven op 25 oktober 2010 officieel van start gegaan. Onder leiding van Peter Lakke (In School) en Miranda Siemelink (EDU-ART) hebben we vragen beantwoord zoals: Wat verstaan we eigenlijk onder cultuur? Wat doen we nu al aan cultuur op school en in de kinderopvang? Wat willen en kunnen we nog meer?

Cultuureducatie is niet zomaar een speerpunt. Wij willen kinderen niet alleen aanspreken op hun intelligentie maar ook op hun creativiteit. Dat sluit naadloos aan op onze manier van werken 'ondernemend leren', waarbij het ontdekken van kwaliteiten en talenten een belangrijke plaats inneemt. Dus niet alleen cognitieve maar ook creatieve.

Ook blijkt dat er al best veel gebeurt op het gebied van cultuur alleen is niet iedereen zich daar altijd van bewust. Wat meer aandacht behoeft is (luisteren naar) klassieke muziek, beeldende vorming, poëzie en multimedia. Verder willen we een atelier inrichten en tentoonstellingen organiseren en de activiteiten onder en na schooltijd (nog beter) op elkaar aan laten sluiten.

Praktijk
Inmiddels zijn alle ideeën verwerkt in het beleidsplan cultuureducatie. Maar dan ben je er nog niet, dan begint het pas! We willen namelijk kunst & cultuur structureel een onderdeel laten zijn van ons les- en activiteitenprogramma. Op 23 maart jl. hebben we daarom een creatieve studiemiddag gehad. Miranda Siemelink gaf ons een eenvoudige opdracht met klei. In no-time hebben we gezamenlijk een zeker tien meter lange, slingerende rivier uitgebeeld, compleet met vogels, vissen en schelpdieren.



Een opdracht die je ook in de groep of klas kunt doen en die veel mogelijkheden biedt voor alle leeftijden. Peuters kunnen bijvoorbeeld de begrippen ‘lang’, ‘kort’, ‘recht’ en ‘krom’ ermee leren, ze kunnen er langs ‘wandelen’, het laat ook zien hoe dingen in de natuur willekeurig ontstaan, in de bovenbouw kan er theorie aan gekoppeld worden, je kunt letterlijk klei uit de IJssel halen, het is een groepsopdracht: samen tot één geheel komen, etc. etc.

Natuur en cultuur
In ons educatief centrum werken onderwijs en kinderopvang nauw samen, bijvoorbeeld in de projectweken als er één thema gekozen wordt. Binnenkort start het thema 'Natuur', daar gaan alle kinderen van 0 tot en met 12 jaar op een ondernemende manier mee aan de slag: in het kinderdagverblijf, op school en in de BSO. Hoe zorg je ervoor dat cultuur daarin een plek krijgt? Natuur en cultuur lijken immers elkaars tegenpolen maar een combinatie blijkt verrassend goed mogelijk! Enkele voorbeelden:

>> Actief
Je kunt van alles maken met diverse materialen uit de natuur (hout, steen, zand, klei etc.), gedichten schrijven over de natuur, fotografie, schilderen, dans en bewegen, misschien zelfs koken etc.

>> Reflectief / receptief
Gedichten lezen over de natuur, klassieke muziek met natuur als thema (Vier Jaargetijden van Vivaldi), schilderkunst, beeldende kunst, architectuur (Jugendstil), ballet of moderne dans etc.

Volgende keer meer over de inrichting van het atelier en de tentoonstellingen.


Anje Bechtel, directeur Educatief Centrum De Hoven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten